Müslim Namazın Mahiyeti Ve Rükünleri Hadisleri

- Sahih-i Müslim
Kitaplar
Müslim
Konu Başlıkları
Namazın Mahiyeti Ve Rükünleri
Namazın Mahiyeti Ve Rükünleri Hadisleri
2483-

Resulullah (sav) namaza kalktığı zaman, ellerini iki omuzunun hizasına kadar kaldırır sonra tekbir getirirdi. Rüku yapmak isteyince de (ellerini iki omuzu hizasına kaldırmak suretiyle) aynı şeyi yapardı. 

Rükudan başını kaldırınca da aynı şeyi yapardı. Ancak bunu, secdeden başını kaldırırken yapmazdı." (Bir başka rivayette: "Bunu, secde ederken yapmazdı" denmiştir)
Ezan 83;
84;
85;
86;
Salat 22;
(390);
Salat 190;
(255);
İkamet 15;
(858 - 868);
2484-

Bir diğer rivayette: "Başını rüküdan kaldırınca, ellerini aynı şekilde kaldırır ve: "Semi'allahu li-men hamideh, Rabbena ve leke'l-hamd. (Allah kendine hamdedeni işitir. 

Rabbimiz, hamd sanadır)" derdi" şeklinde gelmiştir. [Bu ibarenin elfazı Sahiheyn'e aittir.]
Ezan 83;
84;
85;
86;
Salat 22;
(390);
2493-

Rivayete göre, halka namaz kıldırdığı zaman, her eğilip doğrulmada tekbir getirirdi. Kendisine: "Bu tekbirler de ne? 

" dendiği vakit: "Bu, Resulullah (sav)'ın namazıdır!" diye cevap verirdi." (Bu hadis, Sahiheyn'in rivayetine lafzen uygundur. Ebu Davud ve Tirmizi'nin bir rivayetinde: "(Ebu Hüreyre) tekbir getirince parmaklarını açardı" denmiştir. Tirmizi'nin bir diğer rivayetinde "O eğilirken tekbir getirirdi" denmiştir)
Ezan 115;
Salat 27-32;
(392);
Salat 19;
(1;
76);
Salat 177;
198;
(239;
254);
2496-

Anlattığına göre, Resulullah (sav)'ı, namaza girdiği sırada ellerini kaldırıp tekbir getirirken görmüştür. 

Salat 54;
(401);
İftitah 107;
(2;
194);
139;
(2;
211);
187;
(2;
236);
Sehv 29;
(3;
34-35);
2498-

Bir diğer rivayette der ki: "Resulullah (sav)'la birlikte namaz kıldım. Tekbir getirdiği zaman ellerini kaldırıyor, sonra (elbisesine) gömülüyordu. 

Sonra sol elini sağ eliyle tutuyor, ellerini elbisesine sokuyordu, rükü yapmak istediği zaman ellerini çıkarıp sonra kaldırıyordu. Rüküdan başını kaldırmak isteyince de ellerini kaldırıyor, sonra secde ediyordu. (Secdede) yüzünü elleri arasına koyuyor idi. Keza başını secdeden kaldırınca da ellerini kaldırıyordu. Namaz bitinceye kadar (her rekatte böyle yapıyordu)."
Salat 54;
(401);
İftitah 107;
(2;
194);
139;
(2;
211);
187;
(2;
236);
Sehv 29;
(3;
34-35);
2499-

Bir diğer rivayette şöyle der: "Resulullah (sav) ellerini, omuzları hizasına kadar kaldırdı. Baş parmaklarını da kulaklarıyla, hizaladı, sonra tekbir getirdi."

Salat 54;
(401);
İftitah 107;
(2;
194);
139;
(2;
211);
187;
(2;
236);
Sehv 29;
(3;
34-35);
2500-

Bir diğer rivayette: "Resulullah (sav)'ı iftitah tekbiriyle birlikte ellerini kaldırırken görmüştür."

Salat 54;
(401);
İftitah 107;
(2;
194);
139;
(2;
211);
187;
(2;
236);
Sehv 29;
(3;
34-35);
2502-

Ali İbnu Ebi Talib (ra)'in arkasında ben ve İmran İbnu Husayn beraber namaz kıldık. Ali (ra) secde edince tekbir getiriyor, başını kaldırınca tekbir getiriyor, iki(nci) rek'atten kalkınca yine tekbir getiriyordu." (Nesai'nin rivayetinde şöyle denmiştir: "Her eğilme ve her kalkmada tekbir getirir, rüküyu tamamlardı.")

Ezan 144;
115;
116;
Salat 33;
(393);
Salat 140;
(835);
Sehv 1;
(3;
2);
2504-

İbnu Hüveyris (ra), Resulullah (sav)'ın (namaza başlarken) tekbir getirdiği, rüküya gittiği, rüküdan başını kaldırdığı zaman, kulağının üst kısmına ulaşıncaya kadar ellerini kaldırdığını görmüştür.

Ezan 84;
Salat 24-26 (391);
Salat 118;
(745);
85;
(2;
182);
İkametu's-Salat;
2509-

Hz. Aişe (ra)'ye: "Resulullah () oturarak namaz kılar mıydı?" diye sordum. Bana şu cevabı verdi: "Evet! Halk -veya yaş demişti- O'nun dermanını kesince (yani insanların meseleleriyle ömrünü tüketince, dermandan kesilince demektir)."

Taksiru's-Salat 20;
Teheccüd 16;
Salatul-Müsafirin 112;
115;
(731;
732);
Cum'a 20;
(1;
137;
138);
Salat 179;
(953-956);
Salat 257;
(374;
375);
2510-

Resulullah (sav) oturarak namaz kılar, oturduğu halde kıraat buyurur, kıraatinden takriben otuz-kırk ayet kalınca kalkar, kıraatına ayakta devam eder, sonra rüküya ve secdeye giderdi. ikinci rek'atte aynen bunun gibi yapardı. Namazı bitince, ben uyanıksam benimle konuşurdu, uyuyor isem yatardı.

Taksiru's-Salat 20;
Teheccüd 16;
Salatul-Müsafirin 112;
115;
(731;
732);
Cum'a 20;
(1;
137;
138);
Salat 179;
(953-956);
Salat 257;
(374;
375);
2513-

Resulullah (sav)'ın, nafile namazlarını kılarken, ölümüne bir yıl kalıncaya kadar hiç oturduğunu görmedim. Bundan sonra hep oturarak kıldı. Namazda sureyi hep tertil üzere okurdu. Bundan dolayı o sure, aslında ondan daha uzun olan sureden daha uzun görünürdü.

Müsafirin 118;
(733);
Cum'a 20;
(1;
137);
Salat 275;
(373);
Kıyamu'l-Leyl 19;
(3. 223);
2514-

Bana Resulullah (sav)'ın: "Kişinin oturarak kıldığı (nafile) namaz, normal şekilde kıldığı namazın (sevapça) yarısına denktir" buyurduğu söylenmişti. (Kendisinden sormak üzere) derhal yanına gittim. Varınca, Efendimizi oturarak namaz kılıyor buldum. Elimi başının üzerine koydum. Bana: "Ey Abdullah İbnu Amr! Meselen nedir?" dedi. Ben: "Ey Allah'ın Resulü, bana "Kişinin oturarak kıldığı namaz, normal namazın yarısına denktir" buyurduğunuz söylendi. Halbuki siz de oturarak kılıyorsunuz?" dedim. Aleyhissalatu vesselam: "Evet öyledir. Ancak ben sizlerden biri gibi değilim" cevabını verdi.

Müsafirin 120;
(735);
Salatu'l-Cema'a 20;
(1;
136;
137);
Salat 179;
(950);
Kıyamu'l-Leyl 20;
(3;
223);
2521-

Resulullah (sav) namazda ihtisarı (elleri böğre koymayı) yasakladı.

Amel fi's-Salat 17;
Mesacid 46;
(645);
Salat 176;
(947);
Salat 281;
(383);
İftitah 12;
(2;
127);